باز آفرینی مقطعی از چاپ دستی در نمایشگاه صنعت پنهان

 

به گزارش خبرنگار مهر، این نمایشگاه صبح امروز شنبه با حضور نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیشکسوتان حوزه چاپ و نشر استان در محل موزه مشروطه افتتاح شد.

مرتضی آبدار ضمن اشاره به پیشینه تبریز و آذربایجان در صنعت چاپ و وجود مجموعه ای غنی از آثار چاپی سده های گذشته در این خطه، از برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ به مناسبت روز ملی این صنعت، در تبریز خبر داد و گفت: همزمان با روز ملی صنعت چاپ و نشر نمایشگاه "صنعت پنهان" با رویکرد جایگاه چاپ در تمام ابعاد جامعه از  ۹ الی ۱۲ شهریور ماه با محوریت نمایش چاپ دستی و کارگاه چاپ دستی با کلیشه و سربی در موزه مشروطه برگزار می شود.

آبدار در ادامه با بیان اینکه آثار حاضر در این نمایشگاه برگرفته از آثار موزه خصوصی چاپ و نشر "رشید کفیلی" است، افزود: با توجه به اینکه تبریز یکی از پیشگامان صنعت چاپ دیجیتال است، لذا آثار چاپی و دستگاه های چاپ متعددی به همت "رشید کفیلی" مجموعه دار فرهیخته استان جمع آوری شده که در این نمایشگاه بخشی از آثار جراید و روزنامه های دهه ۱۰ تا ۳۰ شمسی به همراه تکنیک های چاپ سنگی، کلیشه ای و سربی به نمایش گذاشته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: همچنین در این نمایشگاه ابزار و وسایل چاپی مربوط به ۱۰۰ سال گذشته و ۴ دستگاه چاپ دستی مربوط چاپخانه های قدیمی همچون چهر تبریز، روستای هوجقان مرند، دستگاه چاپ کلیشه ای آلمانی به منظور چاپ ادعیه و آیات، جهت بازدید عموم قرار خواهند گرفت.

آبدار در خاتمه خاطرنشان کرد: طی روزهای برگزاری این نمایشگاه مقطعی از چاپ دستی بازآفرینی و تجربه چاپ دستی برای بازدید کنندگان میسر خواهد شد.

گفتنی است، نمایشگاه "صنعت پنهان" به همت موزه چاپ و نشر، تعلیم و تربیت با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با محوریت نمایش چاپ دستی و کارگاه چاپ دستی با کلیشه و سربی به مدت ۴ روز طی روزهای ۹ الی ۱۳ شهریور ماه از ساعت ۹ الی ۲۰:۳۰ در محل موزه مشروطه تبریز دایر خواهد شد.