برای طراحی کاتالوگی منحصر به فرد و خلاقانه در ابتدا باید بدانید هدف از تهیه کاتالوگ چیست؟ جامعه مخاطبان چه کسانی هستند؟
برای شروع طراحی کاتالوگ باید بدانید که هدف از سفارش کاتالوگ صرفا داشتن یک کاتالوگ معمولی است یا هدفی قدرتمند مد نظر است. بهتر است سبک طراحی براساس نیازهای مشتری انتخاب گردد.
قبل از طراحی کاتالوگ بهتر است از جامعه مخاطبان آگاهی داشته باشید. بدانید که مخاطبان جوانان هستند یا مدیران باسابقه
عوامل زیر میتواند در نحوه طراحی یک کاتالوگ فوق العاده حرفه ای موثر باشد:
1- انتخاب فونت با اندازه مناسب
فونت و سایز مطالب میتواند در تاثیرگذاری بر مخاطب، موثر باشد. هنگام انتخاب فونت مناسب برای طراحی کاتالوگ، بهتر است که در اندازههای آن دقت شود. استفاده از دو یا سه اندازه متفاوت فونت، فونت بزرگ برای عنوان های اصلی، فونت بعدی در عنوان های فرعی و فونت کوچکتر در نوشته های صفحات در کاتالوگ باعث ایجاد هماهنگی مناسب و افزایش میزان تاثیرگذاری آن بر روی مخاطبان میگردد.
بهتر است از فونت های جدید و نا آشنا در طراحی کاتالوگ استفاده نشود.
2- رعایت اصول نگارشی
متون یک کاتالوگ مهمترین بخش برای انتقال اطلاعات به خوانندگان یک کاتالوگ است و بنابراین بازبینی متن، انتخاب مناسب عنوان ها و رعایت اصول نگارشی در طراحی کاتالوگ بسیار مهم است.
متون کاتالوگ بهتر است علامت گذاری شده و موضوعات آن با نشانهها و تیترهای مناسب دسته بندی شود تا بدین وسیله پاراگراف ها و متون طولانی تر کوتاه تر به نظر برسند، ابتدای متنها با نقطه گذاری مشخص شود و حتماٌ فاصله بین خطوط رعایت شود تا خوانا و زیباتر باشد و بیننده علاقه بیشتری به دیدن و خواندن پیدا کند.
3- تناسب طراحی کاتالوگ با زمینه کاری
در طراحی کاتالوگ باید تناسب کافی میان طرح، محصول ارائه شده، زمینه کاری شرکت و مشتریان هدف شرکت وجود داشته باشد تا حس خوبی به افراد منتقل کند. به طور مثال کاتالوگ طراحی شده برای معرفی محصول یک شرکت بزرگ با کاتالوگ طراحی شده برای یک موسسه خیریه بسیار متفاوت است.
4- انتخاب رنگ مناسب
رنگ ها یکی از عناصر جذب کننده و مهم هر طرح هستند که میتوانند یک پل ارتباطی بین مشتریان با محصول و برند ایجاد کنند. رنگ زیبا و جذاب، چشم بیننده را به خود جلب میکند. با توجه به علم روانشناسی رنگ، رنگ ها می توانند برای معرفی و انتقال پیام برند و محصولات به مشتریان استفاده شوند.
بهترین نوع طراحی کاتالوگ استفاده از چهار نوع رنگ است که البته نحوه بکارگیری رنگ ها هم نیاز به سلیقه و خلاقیت و تخصص دارد.
5- انتخاب عکس مناسب
انتخاب عکس کاتالوگ در انتقال پیام به مخاطب تاثیرگذار است. هنگام طراحی کاتالوگ بهتر است از عکسها و تصاویر جذاب، خلاقانه، باکیفیت و حرفهای استفاده شود تا بتواند پیام محصولات و خدمات را به صورت شفاف به مخاطبان انتقال دهد.
تصاویر انتخاب شده برای طراحی کاتالوگ باید با نوع محصول یا خدمات ارائه شده همخوانی داشته باشد.
6- درج لوگو در کاتالوگ
دقت کنید در طراحی کاتالوگ حتما لوگوی سازمان درج شود زیرا لوگو یک آیتم اساسی و مهم برای سازمان است. لوگوی یک شرکت نماد تجارت و کار و منعکس کننده نوع فعالیت آن است. لوگو در ابزارهای ارتباطی میتواند نقش یک ابزار تبلیغاتی به یادماندنی مهم را ایفا کند.
7- انتخاب کاغذ مناسب کاتالوگ
انتخاب جنس کاغذ کاتالوگ و ابعاد آن در طراحی کاتالوگ اهمیت زیادی دارد زیرا طراحی حرفه ای برای یک کاتالوگ با سایز a4 ،a5، a3 و در سایز های مختلف متفاوت است و همچنین استفاده از رنگ ها برای کاغذهای با جنس مختلف متفاوت است.
8- مختصر نویسی
یک طرح تبلیغاتی باید به گونه ای باشد که مخاطب بتواند در کمترین زمان آن را مطالعه و مهم ترین اطلاعات را دریافت نماید. در طراحی کاتالوگ از نوشتن اطلاعات اضافی و غیرسازنده پرهیز شود و مطالب اصلی و مهم نیز به صورت خلاصه نوشته شود. پر کردن کاتالوگ با متنها و مطالب خسته کننده و طولانی، تصاویر تکراری و سرد جذابیتی برای مخاطب ندارد.
9- صداقت در نوشتن مطالب
هنگام نوشتن مطالب در محتوای کاتالوگ دقت کنید که اصل صداقت و درستی رعایت شود. اغراق زیاد در معرفی و توصیف محصولات و خدمات باعث میشود بعد از مواجه شدن با آن در مشتری حس فریب خوردگی ایجاد شده و دیگر به این نوع طرحهای تبلیغاتی اعتماد نکرده و از خرید محصول مورد نظر هم صرف نظر کند.